#2 Tro på sin spelidé

18.08.2020

"Jag har en tydlig spelidé"

Att prata spelidé och principer har blivit populärt. Många säger att man har en spelidé som man tror på och den håller man sig till. 

Det ställer jag mig i många fall frågande till. På vilket sätt är den tydlig och på vilket sätt håller man sig till den?


Tydlighet

Att ha en tydlig spelidé är avgörande för huruvida du som tränare ska lyckas få ut maximal kapacitet av ditt lag. Det behöver man för att man ska kunna förklara vad laget ska göra i spelets olika skeden (speluppbyggnad, komma till avslut & göra mål, kontring, förhindra speluppbyggnad, förhindra & rädda avslut, återerövring).

För att sedan kunna förklara hur man som tränare vill att laget ska agera i exempelvis speluppbyggnaden så behöver man skapa tydliga referenser. 


Exempel 1: I vårt anfallsspel vill jag se uppspel på marken och att vi vågar hålla bollen inom laget.

Exempel 2: I vår speluppbyggnad är målsättningen att, med kontroll, skapa rättvänd bollhållare i spelyta 2. I komma till avslut & göra mål vill jag att vi främst söker centrala genombrott in i spelyta 3 alternativt inlägg från assistzon.


Vilken är tydligast? 

Jag föredrar exempel 2 med anledningen att det är svårt att missförstå eller tolka olika. I mitt lag vet alla vad exempelvis spelytor, korridorer och assistzon är. Därför kan vi som lag prata samma språk och hitta lösningar som är baserade på våra gemensamma referenser.


Hur arbetar man med sin spelidé för att lyckas följa den?

Det finns naturligtvis många saker man behöver förhålla sig till för att lyckas med sin spelidé. Jag tänkte nämna två delar som jag ofta tror glöms bort bland tränare.


Tålamod

För att lyckas med en spelidé så krävs det tålamod. 

Att ha tålamod inkluderar även att man accepterar att misstag kommer begås på vägen till att lyckas med sin spelidé. Om du som tränare inte accepterar att misstag ibland sker på egen planhalva i sin speluppbyggnad för att man vill spela sig via ett kortpassningsspel genom lagdelarna så kommer spelarna hellre riskminimera och slå en lång, okontrollerad, passning på chans. Detta för att man som spelare inte vill vara den som misslyckas och blir syndabock.

Du som tränare behöver då förstärka att spelaren vågade försöka slå den passningen som vi vill utifrån de referenser vi skapat tillsammans och acceptera misstaget.


Matchlik träning

Utöver detta så behöver man dessutom, på ett så konkret sätt som möjligt, träna som du vill spela i match. Vill du (i din spelidé) sträva efter att få en rättvänd spelare i spelyta 2 i din speluppbyggnad så behöver du träna på just det. Du behöver även träna på hur du ska nå rättvänd spelare i spelyta 2. För att lyckas med det behöver du träna positionsbaserat för att få en bättre överföringseffekt till match. En målvakt kanske inte behöver agera felvänd forward i en spelövning om man inte har det i sin spelidé.


Exempel (video)

Ett exempel från mitt lag är där en av mina spelare under en match tappar boll på egen planhalva efter ett vågat målvaktsutkast som leder till ett insläppt mål (0-1). Försöket var enligt vår spelidé men spelarens utförande var misslyckat. 

Två minuter senare i samma match så vill spelaren återigen ha bollen i samma yta han precis tappat bollen, även denna gång från målvakten. 

Denna gång lyckas det och det leder till ett mål för oss.


https://www.youtube.com/watch?v=YQTajt-wIhA


Sammanfattningsvis så behöver man vara tydlig i sin spelidé, träna på den och ha tålamod med den. 


 //FH


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång